لعاب کاشی چیست؟

لعاب کاشی چیست؟

لعاب یک پوشش مانند شیشه است که روی سطح بدنه کاشی و سرامیک قرار می گیرد، لعاب از ماده خشک اولیه ای تشکیل می شود که بعد از آسیاب شدن با آب به صورت خمیری رقیق یا دوغاب در می آیند و با روش های مختلف روی بدنه سرامیک و کاشی قرار می گیرند و تا دمای معین در کوره حرارت می بینند. همین موضوع باعث می شود که محصول مورد نظر شما زیبایی و درخشندگی بیشتری داشته باشد و از طرفی استحکام آن نیز بیشتر خواهد بود.
نوع رنگ لعاب به فرمول و مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد و به همین صورت شما می توانید با تغییر ترکیبات تشکیل دهنده لعاب رنگ ها و نمونه های جدید از لعاب را ابداع کنید.

۱ – لعاب کاشی و سرامیک بی‌رنگ
این نوع لعاب برای پوشش سطوح چینی‌های بدلی ظریف به کار می‌رود و بی رنگ و شفاف است و از مخلوط کلسیم و سیلیس و خاک چینی سفید تهیه می‌شود.

۲ – لعاب کاشی و سرامیک رنگی
مهمترین نوع لعاب ، لعاب‌های رنگی هستند که با استفاده از اکسید فلزات به دست می‌آید . برای رنگ آبی از اکسید مس (Cu2O) ، برای رنگ زرد از اکسید آهن (FeO) و برای رنگ سبز از اکسید کروم (Cr2O3) استفاده می‌شود.

۳ – لعاب کاشی و سرامیک کدر
این نوع لعاب که برای پوشش چینی‌های بدلی معمولی به کار می‌رود، از مخلوط SnO2 , PbO , SiO2 , Pb3O۴، نمک و کربنات سدیم تهیه می‌شود که آن را پس از ذوب کردن، سرد کردن و پودر کردن، در آب به صورت حمام شیر در می‌آورند و شیء لعاب دادنی را در آن غوطه‌ور می‌کنند.

۴ – لعاب کاشی و سرامیک بافت دار
به گونه ای از لعاب گفته می‌شود که دارای بافت‌هایی از سنگ‌های تزیینی و سیلسی می‌باشد که باعث ایجاد یک سطح ناصاف در لعاب می‌شوند. این سطوح به دلیل ایجاد اصطکاک بالا برای استفاده به عنوان سرامیک کف مناسب می‌باشند.

اشتراک گزاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *