انتخاب ابعاد کاشی کف و دیوار

انتخاب ابعاد کاشی کف و دیوار

نکات مهم در زمان انتخاب ابعاد استاندارد کاشی
با توجه به مطالب بالا دریافتیم که ابعاد استاندارد کاشی خصوصا کاشی و سرامیک های کف در زیبا جلوه دادن فضای مورد نظر، تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل افراد ابتدا باید بدانند که این کاشی را برای کدام قسمت ساختمان می خواهند و سپس با توجه به متراژ این فضا، بزرگ یا کوچک بودن ابعاد کاشی را انتخاب کنند.

البته از آنجایی که کنار هم قرار گرفتن کاشیو سرامیک های با ابعاد کوچکتر، متنوع تر و فضای شادتری نسبت به سرامیک های بزرگتر ایجاد می کند اغلب افراد تمایل به استفاده از این نوع سرامیک را دارند. اما باید به این نکته اشاره کنیم که اگر متراژ فضای مد نظر شما مثلا پذیرایی شما کوچک است و شما از کاشی های با ابعاد کوچک مثلا ۲۵ × ۲۵ استفاده کنید مطمئن باشید پذیرایی شما به شدت شلوغ به نظر می آید و بعد از مدتی از این فضا خسته می شوید.

در طرف مقابل، استفاده از کاشی و سرامیک های با ابعاد بزرگ مثلاسایز۹۰*۳۰ اصلا برای چنین فضاهایی مناسب نمی باشد و سبب می شود اینگونه فضاها خسته کننده، بی روح و کوچک به نظر برسند.

از دیگر نکات مهمی که در زمان انتخاب ابعاد استاندارد کاشی و سرامیک باید به آن دقت کنید این است که شیب بندی، رابطه مستقیمی با ابعاد کاشی و سرامیک کف و همچنین متراژ فضای مد نظر دارد.

به این صورت که اگر متراژ این فضا، زیاد است می توانید از کاشی و سرامیک های با ابعاد بزرگ استفاده کنید و یک شیب بندی اصولی برای آن، انجام گیرد. در طرف مقابل، اگر متراژ فضای شما کوچک است شما باید ابعاد کاشی و سرامیک را به گونه ای انتخاب کنید که این شیب بندی اصولی به مشکل برنخورد. بنابراین، در چنین مواقعی، انتخاب سرامیک هایی با ابعاد کوچکتر بهترین گزینه است.
سایز کاشی دیوار
همان طور که می دانیدکاشی و سرامیک به دو دسته تقسیم می شوند کاشی و سرامیک دیوار و کف. نکته قابل توجه در مورد ابعاد استاندارد کاشی این است، به دلیل اینکه در گذشته، این محصولات در کارگاه های سنتی، تولید می شدند از ابعاد محدودی برخوردار بودند. اما امروزه به کمک کارگاه های صنعتی، ابعاد این متریال به حدی متنوع است که از ابعاد ۱×۱ شروع و تا ابعاد بسیار بزرگ مثل کاشی سایز ۱۲۰*۶۰ ختم می شود.
این نوع کاشی ها از تنوع ابعاد زیادی برخوردار هستند به گونه ای که برخی از آن ها به مانند یک نوار، نازک می باشند. این نوع کاشی دیوار را کاشی تزئینی می گویند که برای زیباتر شدن دیوارها به کار می روند.
انتخاب سایز کاشی و سرامیک دیوار
برای انتخاب سایز کاشی و سرامیک دیوار نیز باید به فضای مد نظر توجه کنید. به عنوان مثال، عموما ابعاد استاندارد کاشی برای فضاهایی مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی کاشی هایی با سایز۶۰*۳۰ می باشد. البته در گذشته، مناسب ترین سایز کاشی آشپزخانه و سایز کاشی سرویس بهداشتی، سایز ۲۵ × ۵۰ بود ولی رفته رفته کاشی سایز ۶۰*۳۰ جایگزین آن شد.

البته نه اینکه فقط از این سایز در سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده می شود. کاشی سایز۹۰*۳۰ در حال حاضر، یکی از پرفروش ترین سایزها برای دیوار این فضاها می باشد.

اگر قصد خرید کاشی و سرامیک برای نمای بیرونی ساختمان را دارید باید بدانید مناسب ترین سایز کاشی و سرامیک برای این قسمت ساختمان، کاشی هایی با سایز بسیار بزرگ مثل سایز ۱۰۰*۴۰ و سایز ۱۲۰*۶۰ می باشند.

چرا که این سایزهای بزرگ می توانند بر زیبایی نمای ساختمان تان بیفزایند. همان طور که می دانید نمای ساختمان، از مهم ترین بخش های هر ساختمانی است که زیباتر شدن آن برای تمام افراد مهم است. پس اگر می خواهید نمای ساختمان شما چشمگیرتر شود بهتر است از کاشی های با سایز بزرگ استفاده کنید.

البته این سایز کاشی، فقط برای نمای ساختمان استفاده نمی شود. اتفاقا کاشی و سرامیک با سایز۱۲۰*۶۰ یکی از ابعاد استاندارد کاشی برای دیوار آشپزخانه و سرویس بهداشتی است که زیبایی این فضاها را چندین برابر می کند.
بهترین سایز سرامیک
کاشی و سرامیک کف نوع دیگری از کاشی است که انتخاب سایز این کاشی ها نیز بسیار مهم می باشد. البته در کنار سایز کاشی کف، مقاومت این کاشی ها نیز مهم است. چرا که همواره، تردد افراد بر روی این سرامیک ها می باشد. بنابراین اگر می خواهید بر مقاومت این کاشی ها بیفزایید بهتر است کاشی های سایز بزرگ را برای کف فضای مد نظر خود انتخاب کنید. چرا که اگر سایز این کاشی ها کوچک باشد به دلیل عبور و مرور زیاد بر روی آن، امکان لق شدن آن ها بسیار زیاد است.

علاوه بر این، درز بین کاشی و سرامیک، محل جمع شدن آلودگی است. بنابراین هر چه این درزها بیشتر باشد احتمال جمع شدن آلودگی نیز بیشتر است. به همین دلیل به کارگیری کاشی و سرامیک های با سایز بزرگ برای کف، منطقی تر می باشد. به طور کلی، هر چه سایز کاشی کف، بزرگتر، احتمال لق شدن و تجمع آلودگی در آن ها کمتر می شود.
ابعاد سرامیک کف آشپزخانه
آشپزخانه، قلب هر خانه ای است. لذا تمام عناصر به کار رفته در آن برای ساکنین خانه خصوصا خانم ها بسیار حائز اهمیت است. بدون شک، کاشی و سرامیک کف و دیوار، از مهم ترین عناصر به کار رفته در این فضا می باشند لذا انتخاب ابعاد استاندارد کاشی برای آن، اهمیت زیادی دارد. همان طور که اشاره نمودیم برای کاشی دیوار آشپزخانه می توان از کاشی های با سایز ۶۰*۳۰،سایز۹۰*۳۰ و حتی سایزهای بسیار بزرگ مثل سایز۱۲۰*۶۰ نیز استفاده نمود

اما مناسب ترین ابعاد سرامیک کف آشپزخانه چه ابعادی است؟
از آنجایی که کف آشپزخانه همواره با آب و رطوبت در تماس است و همچنین تردد بر روی آن بسیار زیادی می باشد لذا لیز نبودن کاشی های کف این فضا بسیار مهم است. در واقع کاشی هایی که در کف آشپزخانه استفاده می شوند به هیچ وجه نباید صیقلی بوده و از اصطکاک لازم برای لیز نخوردن افراد، برخوردار باشند. با توجه به این موارد، استفاده از کاشی های با سایز بزرگ و صیقلی برای کف آشپزخانه، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

چرا که کاشی با سایز بزرگ سبب کاهش درز در کف این فضا می شود. هر چه درز کف آشپزخانه، کمتر باشد احتمال لیز خوردن افراد بیشتر می شود. در طرف مقابل، همان طور که اشاره نمودیم درزها محل تجمع آلودگی و میکروب هستند.

لذا هرچه سرامیک ها کوچکتر باشند این درزها بیشتر شده و طبیعتا تمیز کردن آن ها دشوارتر می شود. بنابراین برای اینکه هم از سرخوردگی جلوگیری کنید و هم مانع تجمع آلودگی در آشپزخانه ی خود شوید بهتر است از کاشی و سرامیک های با ابعاد متوسط و منطقی مثل سایز۵۰*۵۰،سایز۶۰*۶۰، سایز۶۰*۳۰ و … استفاده کنید.

اشتراک گزاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *